Jak nejlépe používat chia semínka?

Mnoho lidí se nás ptá, jak nelépe používat chia semínka. Jak je dávkovat, jak je konzumovat, jaké recepty z nich tvořit a jaké je maximum chia semínek, které může dospělý člověk během dne zkonzumovat. V tomto článku se budeme snažit na podobné otázky postupně odpovědět.

Nejdřív si povíme něco o historii chia semínek, abychom lépe pochopili jejich význam pro lidi. Chia semínka nalezneme v Jižní a Střední Americe, což je jejich prapůvodní domovina a zároveň také oblast, kde se začala chia semínka poprvé konzumovat – tedy kde je začal člověk konzumovat a kde člověk přišel na jejich zázračné účinky pro lidský organismus. Chia semínka pocházejí z rostlin šalvěje hispánské, nenápadné kytky, kterou v přírodě velmi snadno přehlédnete. Někteří vědci tvrdí, že chia semínka znali lidé již před více jak 4000 lety. Od pradávna byla součástí stravy místních obyvatel. Inkové i Mayové chia semínka znali a konzumovali s velkou oblibou – už tehdy je považovali za jakousi superpotravinu, dar od bohů, který má člověku pomáhat na cestě životem. Chia semínka byla nedílnou součástí stravy poslů a poutníků, kteří museli pěšky urazit dlouhé vzdálenosti napříč neprostupnou džunglí a nebezpečnými horami. Stačila hrst chia semínek a poutník byl rázem plný energie. Chia semínka zároveň spolehlivě zahnala pocit hladu.

chia-seminko

Chia semínka jako zázrak na hubnutí

Ano, chia semínka skvěle zahánějí pocit hladu a proto jsou dnes využívána v nejrůznějších dietách a redukčních jídelníčcích. Jakto? Chia semínka sebe váží tekutiny a dokáží až 12x zvětšit svůj objem. Díky tomu dokonale zaženou pocit hladu a zároveň tělo účinně hydratují. Domorodci ve Střední Americe to věděli po staletí, my tento fakt znovu objevujeme právě dnes.

chia pudding

Jak je to s dávkováním chia semínek?

Obecně lze říci, že chia semínka lze běžně konzumovat bez jakéhokoliv omezení. Jsou normální potravinou, jen s tím rozdílem, že jsou zdravá a pro lidské tělo mají mnoho pozitiy. I zde ale platí ono “všeho s mírou” a tak ani konzumace chia semínek by se neměla přehánět. Doporučená denní dávka pro dospělého člověka jsou 3 polévkové lžíce. Sportovci samozřejmě mohou jíst chia semínek víc. Stejně tak lidé vystavení stresu a vysoké zátěži na psychiku. Chia semínka totiž poizitivně fungují i na nervovou soustavu člověka – proto si je oblíbili manažeři a studenti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.