Chia semínka a účinky

Chia semena

Chia, nebo-li také šalvěj španělská (salvia hispanica) je jednoletá bylina, jejíž výška bývá maximálně kolem metru. Tato rostlina kvete nenápadnými bílo/fialovými květy. Je to rostlina, které byste si v přírodě ani nevštimli a klidně byste prošli kolem ní. Není ničím zajímavá. Tedy až na drobounká semínka. Chio je olejnaté semeno, které obsahuje ze 30% olej. Chio je velmi bohaté na živiny, vtiamíny a minerály.

Chia semena – zdroj minerálů a bílkovin

Chia semínka jsou zdrojem minerálů, vitamínů, vlákniny, bílkovin a omega-3 mastných kyselin. Omega-3 mastné kyseliny jsou důležité zejména pro sportovce, kterým pomáhají udržet v těle živiny v při zvýšené fyzické aktivitě. Využívají je často i lidé, kteří jsou ve stresu – např. studenti při zkouškovém, ženy v domácnosti apod. Některé studie uvádějí, že semena chia obsahují až 5x více vápníku než kravské mléko a až 3x více železa než špenát. Co je také zajímavé je to, že chia obsahují velké množství hořčíku, údajně až 15x více než brokolice.

Šalvěj hispánská a její semena jsou zdrojem vápníku tolik potřebného pro správný vývoj a růst kostí a pohybového aparátu u dětí ale i u sportovců. V dnešní době, kdy se již ví více o tom, že mléko jako takové není úplně zdravé a hledají se alternativní zdroje vápníku, jsou čia semínka skvělou alternativou mléka. Jsou vhodná i jako prevence osteoporózy a to pak především u žen po menopauze.

Chia semínka jsou bohatým zdrojem minerálů jako je hořčík, fosfor, zinek, draslík a železo. Tyto minerály jsou důležité zejména pro správnou tvorbu mnohých enzymů a hormonů. Draslík navíc zabraňuje vzniku svalových křečí, normalizuje a stabilizuje krevní tlak. Toho si všimli i mnozí profesionální sportovci, kteří chia semínka pravidelně konzumují jako “superfoods”. Zinek pak zase aktivuje imunitní systém a velmi efektivně zlepšuje svalovou výkonnost. A co hořčík? Hořčík pomáhá vstřebávat vápník a draslík a dodává člověku energii. Hořčík je velmi důležitý pro aktivní lidi, pro sportovce, pro studenty ale i pro lidi, kteří mají náročnou práci.

Chia semínka obsahují také vitamíny a to konkrétně vitamín A, B1, B2, B3, B9, B12. Tyto vitamíny jsou velmi prospěné pro správný vývoj lidského těla, pro metabolismus ale také pro správnou funkci nervové činnosti.

Potrava aztéckých válečníků

Chia semínka jsou často přezdívána jako “potrava aztéckých válečníků”. Chia semínka totiž patřila u dávných Aztéků a Mayů společně s kukuřicí, fazolemi a amarantem mezi jejich nejdůležitější potraviny. Válečníci měli mnohdy na jídlo pouze hrst chia semínek. I ta jedna malá hrst jim ale dodala energii na celý den. Samozřejmě byli Aztékové poněkud menšího vzrůstu než my Evropané, i tak si ale lze udělat obrázek o tom, jak výživná a energeticky hodnotná jsou chia semínka. Chio však nebylo jen součástí stravy, tak sloužilo i v náboženských rituálech a některých místech se s ním dokonce i platilo. Aztékové věřili, že chia semena jim dodají nadliskou sílu a moc. Chia semínka dodávala Aztékům vytrvalost a díky nim mohli Aztékové pěšky překonávat tak obrovské vzdálenosti.

Nutriční hodnoty na 100g chia semínek

  • Proteiny 21,2 g
  • Sacharidy 4,9g
  • Cukry 0,8g
  • Tuky celkem 31,4g
  • omega-3 mastné kyseliny 13g
  • omega-6 mastné kyseliny 3,4g
  • Cholesterol 0mg
  • Vláknina 32mg
  • Sodík 0g

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.