Chia semínka a vedlejší účinky

Bio chia semínka vedlejší účinky

Chia semínka mají především celou řadu pozitivních účinků pro lidský organismus a tedy i pro lidské zdraví. Chio obsahuje velké množství minerálů a vitamínů, což napomáhá budovat ale i udržovat psychickou a fyzickou kondici člověka. Věděli to už i staří Aztékové, kteří považovali chia semena doslova za zázračnou potravinu – i dnes jsou chia semínka označována jako superfood nebo superpotravina. Aztékové využívali blahodárných účinků chia semen při dlouhých poutích ale oblíbili si je i aztéčtí válečníci. V boji jim dodávala chia energii a vytrvalost, stejně tak ale pomáhala budovat jejich psychickou odolnost. Nenápadná chia semínka toho tedy lidem nabízejí opravdu dost. Jsou pro nás zdrojem antioxidantů, proteinů, nenasycených mastných kyselin a minerálů. Chia semena jsou velmi oblíbená i u sportovců a studentů. Zažívají opravdovou renesanci. Proto se někdo může ptát, zda nemají chia semínka vedlejší účinky?

Chia semínka vedlejší účinky

Na toto téma byly vypracovány desítky vědeckých studií. Mnoho a mnoho sportovců zkoušelo chia semínka jako doplněk stravy a mnoho a mnoho dobrovolníků podstoupilo různé pokusy s dávkami chia semínek. Výsledkem bylo to, že chia semínka pro člověka žádné nežádoucí účinky nemají. Ba naopak, člověku pomáhají. Ovšem přátělé, i zde platí ono známé přísloví “všeho moc škodí”. Pokud budete denně jíst půl kila chia semínek a nic jiného, tak se to vašemu tělu asi moc líbit nebude. Staří Aztékové sice na chia semench vpodstatě přežívali. Traduje se, že denně jim stačila hrst chia semen, trocha vody a byli spokojení. Ale mějte na paměti, že Aztékové byli vzrůstem malincí a jejich těla byla zvyklá na úplně jiné podmínky, než jsou ta naše. Chia semínka by v dnešní době měla být potravinovým doplňkem, pomocníkem a cestou k lepšímu zdraví. Některé studie uvádějí, že doporučená denní dávka je 15 – 30 g denně. Liší se samozřejmě podle somatotypu člověka. Pokud si semínek vezmete naráz víc, tak se mohou objevit nežádoucí účinky, jako je například nadýmání.

Chia semena jsou sice nutričně velmi bohatá, jejich složení je pestré ale stejně tak pestrá by měla být i naše strava. Nemůžete spoléhat na to, že jsou chia semínka všemocná – nejsou. Držte se tedy doporučené dávky, mějte pestrou stravu, snažte se žít zdravě a uvidíte, že budete spokojení. Chia semínka by neměla tvořit podstatnou část jídelníčku, vždy by měla být jen jeho obohacením, zpestřením. Sportovci je berou jako zdroj vitamínů a bílkovin. Turisti a horolezci je zase považují jako zázračný zdroj energie. Vegetariáni a vegani je zařazují do jídelníčku kvůli jejich rozmanitému složení. A lidé snažící se zhubnout zase jako skvělý prostředek k hubnutí.

Snadné hubnutí s chia semínky

O hugbutí s chia semínky se rozepíšeme krapet víc. To abyste si nemysleli, že jsou chia nějakým zázračným projímadlem. Ten trik spočívá v něčem jiném. Chia umí při styku s kapalinou zvětšit svůj objem až 13x. Toho se využívá právě v dietě, kdy konzumací chia semeny krásně zaplníte žaludek. Zároveň ale nejsou žádným nevýživným sucharem – ba naopak, jak jsme psali výše, jsou plná živin, vitamínů, minerálů a bílkovin. Takže tím do sebe dostanete to, co tělo potřebujete a zároveň nemáte chutě na nic nezdravého. Hubnutí s chia semínky je snadné, je to zábava bez stresu. Zároveň je jídelníček velmi pestrý, neboť existují stovky receptů s chia semínky.

Chia jsou vhodná i v bezlepkové dietě

Potěšíme i ty kteří jsou alergičtí na lepek. Chia semena totiž lepek neobsahují. Díky tomu je mohou i celiaci a mohou si jimi krásně zpestřit jídelníček. Pozor by si měli dát diabetici. Chia totiž mohou ovlivnit působení léků regulujících hladinu cukru v krvi. Pokud jste tedy diabetici, měli byste konzumaci chia semen raději konzultovat se svým lékařem. Obecně by měli jejich konzumaci konzultovat všichni lidé, kteří užívají jakékoliv léky na ředění krve (např. wafarin).

Alergici a alergické reakce

Žijeme ve světě, kdy děti nevytáhnou nohy z města a jejich nejoblíbenějším místem je teplá židle u počítače. Tyto děti a později i dospělí lidé, kteří jsou takto vychováni, jsou náchylnější na alergické reakce. Nemohou oříšky, když jim do ona zavane vítr pyl, tak se rozkýchají a je tedy možné, že i chia by jim způsobila alergickou reakci. Jste-li alergici, tak jejich konzumaci konzultujte s lékařem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.