Chia semínka

Chia semínka

Zázračné semínko chia – hubnoucí zázrak ale i zdravý doplněk stravy. Chia semínka jsou superpotravina, kterou znali už Aztékové. Jsou plná síly a fungují jako prevence onemocnění, skvělý dplněk stravy a nebo prostředek k hubnutí.

Chcete se dozvědět o chia víc?

  • Chia obsahují vitamíny a minerály
  • Jsou zdrojem omega-3 a omega-6 mastných kyselin
  • Obsahují bílkoviny a vlákninu
  • Jsou vhodná v dietě a pomáhají při hubnutí
  • Příprava pokrmů s chia semínky je snadná
  • Dodávají dlouhodobou energii
  • Neobsahují lepek, alergeny a v BIO kvalitě jsou GMO Free

Zázračné semínko chia

Chia semínka mají svou domovinu v Jižní a Střední Americe, kde jsou vpodstatě součástí běžné stravy místních obyvatel. Chia semínka tu konzumují již stovky a stovky let. Některé vědecké studie dokonce tvrdí, že původní obyvatelé znali chia již před více jak 4000 lety. Z jaké rostliny vlastně chia semena pocházejí? Tou zázračnou rostlinou je šalvěj hispánská, nenápadná rostlina, které byste si v přírodě ani nevšimli. Semínka jsou ceněna především pro svou vysokou výživovou hodnotu a hydrofilní vlastnost, což znamená, že na sebe váží vodu. Jedno jediné semínko dokáže zvětšit svůj objem až 12x. Díky tomu člověka nejen zasytí ale také zvýší hydrataci celého lidského těla.

Semínka chia jsou bohatým zdrojem minerálů, jako jsou vápník, železo, hořčík a zinek. Obsahují také velké množství vitamínů B1, B2, B3, C, A, E. I díky tomu jsou považována mnohými odborníky za “superpotravinu”.

Snadné hubnutí s chia semínky

Semínka chia jsou oblíbeným doplňkem stravy i u lidí, kteří se snaží zhubnout. Díky tomu, že semínka obsahují vlákninu a dobře na sebe vážou vodu, dokáží zvětšit svůj objem až 12x. Právě z důvodu dobré návaznosti semínek na vodu se cítí lidé více zasyceni. Není to však jen pouhý pocit, žaludek je skutečně naplněn kvalitní potravinou bohatou na minerály a vitamíny. Pocit sytosti pak způsobí to, že člověk nemá potřebu více jíst a nelákají jej sladkosti a jiné nezdravé dobroty. Pro zvýšení efektivity je pak také vhodné pít více vody. Jestli-že tedy chcete hubnout zdravě a bez chemie, pak jsou chia semínka skvělou volbou.

Použití chia semínek

chia pudding

Použití chia semínka je velmi snadné, chia jsou totiž neuvěřitelně univerzální superpotravinou. Mnozí jistě znají lněná semínka, která jsou již v naší společnosti běžně konzumována a považována za zravý doplněk stravy – což je samozřejmě nepopiratelný fakt. Nevýhodou lněného semínka je však jeho tvrdost. Chia semínka tak tvrdá nejsou a není tedy třeba konzumovat je mletá. Chia na sebe dokonale váží tekutiny a vytvoří při styku s nimi gel. Toho se využívá i v receptech, kde se používají chia semínka jako zahušťovadlo nejrůznějších pokrmů a nebo jednoduše jako dezert. Díky této vlastnosti můžete snadno vyrobit například puding. Stačí nasypat chia do jogurtu nebo kokosového mléka, nechat přes noc v lednici a máte dokonalou snídani bohatou na minerály a vitamíny. Semínka jsou téměř bez chuti, proto je lze použít do nejrůznějších pokrmů a receptů, které lehce dochutíte dle potřeby třeba přidáním ovoce nebo agávového sirupu.

Chia semínka jsou také oblíbená u sportovců a to z několika důvodů. Jedním je fakt, že snižují hladinu cholesterolu v krvi. Další jejich vlastností je to, že hydratují a zlepšují fyzický výkon. Mnozí sportovci proto zařadili chia semínka také do svého jídelníčku.

TIP: vyzkoušejte chia semínka s ovesnou kaší. Oves jednoduše povařte, pro jednu osobu se doporučují dvě hrsti ovsa. Následně kaši promíchejte se 2 polévkovými lžícemi chia semínek, přidejte nasekaný banán a sušené fíky a doslaďte lehce medem. Hned se vám bude lépe vstávat!